Met welk schip gaat u varen?
Om u een idee te geven, krijgt u alvast een stukje geschiedenis. In de haven van Spakenburg vindt u de meeste botters van Nederland. Ondanks dat de beroepsvissers voor de Zuiderzeevisserij zijn verdwenen, liggen er nog zo’n 30 oude botters rondom de oude scheepswerf. De UK 15 is in 1908 gebouwd en daarmee één van de laatste nieuwgebouwde schepen die op deze werf van de helling gleed. In 1910 werd hier de laatste botter gebouwd en vanaf die tijd is er niet veel veranderd. De haven, de scheepswerf en de authentieke vissershuisjes roepen bij u dezelfde sfeer op als die van een eeuw geleden.
Bekend is dat het schip in 1912 stond ingeschreven in het Visserijregister als de UK 138. Het werd daarbij uitgerust, voor de trawlvisserij op de Noordzee, en voor de ansjovisvangst op de Zuiderzee. Vier jaar later koopt Jelle Hakvoort in Urk het schip en wordt het vernummerd tot UK 238. In de jaren twintig wordt het zeilschip gemotoriseerd. Naast het inbouwen van een motor betekent dit dat het achterschip een ‘motorkont’ krijgt dat wil zeggen dat het achterschip wat hoger wordt en dat er ook een vast dek op komt. Het schip lijkt daardoor wat meer op de oudste motorkotters. De zoon van Jelle Hakvoort, Leendert, neemt in 1943 het schip van zijn vader over. Hij richt het schip weer in voor de IJsselmeervisserij waarbij het achterschip weer wordt hersteld in de oude toestand met dit verschil dat het achterschip wel hoger blijft uitgevoerd.
Dat was op Urk gebruikelijk bij grotere botters. Vijf jaar later, in 1948 wordt het schip verkocht naar Giethoorn en krijgt het visserijnummer GT 1. Daar vist ene Penninkhof met het schip tot 1957. Een jaar lang ligt het schip opgelegd voor de wal voordat de Vollenhover visser Riekelt Vis het schip koopt. Het nummer wordt weer gewijzigd en wordt nu VN 79. Een paar jaar wordt het schip dan gebruikt voor de kuilvisserij op het IJsselmeer. In 1960 is het daarmee voor deze botter afgelopen.
Opnieuw wordt de botter verkocht. Zoals zoveel schepen in die tijd, wordt het tot jacht verbouwd. In 1974 koopt een nazaat van een Urker visser, Willem Bakker, de botter. Hij geeft het schip het visserijnummer van zijn familie en dat is UK 15. Als naam geeft hij het schip ‘De jonge Jelle’ en dat was de naam van de botter van zijn grootvader. Bakker woont in Zaandam en zijn schip had Edam als ligplaats. Hij is een groot liefhebber van oude schepen en heeft al bijna 25 jaar een bestuursfunctie in de Vereniging Botterbehoud, ook heeft hij 25 jaar de UK 15 in eigendom gehad. In die tijd heeft hij het schip enorm gerestaureerd met als kroon op zijn werk de toekenning van het predikaat mooiste botter van Nederland. Omdat het schip voor hem te groot werd en hij ook een dagje ouder werd, heeft hij met pijn in hart het schip moeten verkopen.
Begin 2001 is dit varende monument het trotse bezit van Julio Huygen, de schipper die u tijdens de zeiltocht graag meer vertelt.
Voor meer informatie of boekingen:
Julio Huygen / Botter UK 15
Mobiel: 06 51 33 46 98
Email: info@uk15.nl